FINS LA PROPERA !

FINS LA PROPERA!

Més de cent cinquanta-cinc mil punts. Quants en farem, entre tots, el proper cop? Seixanta jugadors. Quants en serem la propera vegada? 

Són preguntes que no podrem respondre fins d’aquí alguns mesos. Fins llavors, serem molts els que haurem estat contents de poder participar en una lliga de Scrabble virtual. I esperem que llavors puguem dir un molts que sigui més gran del molts que podem dir ara. I estem contents perquè encara que l’any passat no vam acabar el campionat presencial i encara que aquest any no el puguem fer, almenys podem participar en una lliga virtual, amb CATAMOTS .

I contactes amb el rival, escolta, quan et va bé, i quedes, i tens ganes de jugar i jugues. I comença amb un Scrabble o comença canviant tres fitxes i t’entra un canguelo perquè se’t distancia o s’arma amb el millor que hi ha. O comença malament i respons amb un envà que no és en va i que et posa trenta punts per davant. O comença no-sé-com o de no-sé-quina manera, però de tota manera estàs nerviós o ben atent perquè no se sap mai. I cal estar preparat.

I la partida segueix amb un aratavançojoaramavancestu i més renyida no pot ser. I al final, quan perds per trenta punts et fa molta ràbia, però dius no ho podia fer millor. Però en realitat penses ara ja en sé una mica més: m’ha posat AL·LEG, i jo no la coneixia; o ha allargat algunes paraules per davant o per darrere i ha convertit un ENCEREM en un VENCEREM i ha fet molts punts, la setmana vinent ho faré jo. O al final guanyes per un punt i estàs molt satisfet i ja esperes amb candeletes (que es pot jugar perquè és un diminutiu que apareix al diccionari LEXIMOTS ) la partida de la setmana que ve. I la setmana que ve mires els emparellaments (ai!, no, això és una castellanada, és diu aparellaments) i tornes a contactar amb el rival, escolta, quan et va bé…

I queda i juga i passa els resultats i queda i juga i passa els resultats i queda i juga i passa els resultats. I a vegades penses que potser s’ha oblidat el joc net però llavors allarga una paraula i dius doncs no se’n deu haver oblidat, que això només ho fan els que en saben. Però si de veritat se l’ha oblidat pitjor per ell o ella perquè, al contrari que jo, no té la consciència tranquil·la. I tranquil·la fa molts punts, però no tants com tranquil·litzar.

I a la fi arriba la fi de la primera fase i passes a la divisió d’or o d’argent o de bronze i estàs content perquè encara que potser la fase anterior no et va anar gaire bé ara comences de zero però intentant no fer-ne cap. I pot semblar estrany però el català i el francès són les dues úniques llengües que tenen un article a la Viquipèdia sobre terminologia escrablística (com el zero de la frase anterior) on podeu trobar què vol dir fer un zero o un envà si encara no ho sabeu.

I en aquesta segona fase on intentes no fer zeros les partides són encara més renyides i disputades. I gaudeixes esprement el cervell al màxim i esperes que l’altre també gaudeixi. I per molt competides que siguin les partides encara no hem vist cap empat, per bé que sí que hem vist partides guanyades per un punt.

I després de deu partides s’ha acabat la lliga i toca fer balanç. I el balanç que jo en faig és bo: ens hem divertit; hem après paraules, ortografia; hem competit… I, malgrat tot el que estem vivint, no hem deixat de jugar, que és el més important. I esperem la pròxima lliga virtual igual que esperem els campionats i les trobades als grups de joc, encara que potser aquestes últimes arribaran una mica més tard. Perquè jugant aprenem, gaudim, ens relacionem…

Per acabar, voldria donar alguns consells (que segurament molts de vosaltres ja sabeu) per seguir millorant. 

En primer lloc, el més important és practicar i fer-ho amb ganes.

En segon lloc, a l’hora de buscar paraules i remenar fitxes és importantíssim pensar en els verbs. Repassant les meves partides, gairebé la meitat de les paraules són verbs. Penseu que els verbs es poden conjugar i tenen moltes formes, que a més són les mateixes per tots els verbs. Per exemple, amb el faristol AAEMRRT (su)fixem -AREM (-AREM serveix per fer futurs) a la banda dreta del faristol. Ara remenem les altres lletres (ART) per davant i trobem TARAREM i RATAREM. També podríem (su)fixar -AR i jugar amb les altres  lletres per fer REMATAR, o (su)fixar -AM (a les illes, 1a persona plural del present d’indicatiu) i trobar ATERRAM, o encara -ARE i veure TRAMARE. I això també es pot fer amb prefixos (com a REMATAR) i sufixos i dígrafs (si tenim tres erres i volem trobar un scrabble, el més probable és que dues d’aquestes erres formin un únic dígraf).

L’estratègia també és important. Els conceptes més simples d’estratègia poden tenir a veure amb les vocals i les consonants. Si tenim moltes consonants, podem renunciar a alguns punts per treure’ns més fitxes i esperar que ens pugin vocals, i el mateix amb les vocals. I si anem guanyant i tancar el tauler no és gaire difícil, doncs millor tancar-lo perquè així l’altre no podrà fer gaires punts (però nosaltres tampoc) i no ens atraparà. I si anem perdent millor obrir-lo per generar més possibilitats. Tot això, però, canvia molt segons la partida i s’ha de valorar bé. L’Scrabble és molt més que llengua.

I per acomiadar-me, us deixo amb un repte: a veure si trobeu la seqüència de jugades que permet arribar a la posició de les fotos.

Un reportatge escrit pel mateix, Martí Roé, l’actual Campió de la Divisió d’OR del 1r Campionat virtual escolar de Scrabble 2021, de l’IES Pere Calders de Cerdanyola del Vallés, La veu dels alumnes és la nostra millor recompensa. Ell va debutar en un Campionat l’any 2015 a la categoria de 5è-6è de primària va ser al 5è Campionat de Sabadell 2015-2016 a l’Escola Nostra Llar, al gimnàs, dins el programa Ciutat i Escola. Va quedar en 3a posició a partir d’aquest moment la seva pasio pel Scrabble en Català ha fet que progressi d’una manera ascendent, sent un referent dins dels circuits de l’Associació de Scrabble Escolar i la FISC, Federació Internacional de Scrabble en Català.
Un breu reportatge d’alguns dels seus èxits

Deixa un comentari